Nový operátor na Slovensku – ako sa darí tým starým?

Na slovenský trh po tajuplnej reklamnej kampani nedávno vstúpil nový operátor 4ka. 4ka vznikla ako výsledok spolupráce Slovenskej poštySwan mobile, pričom sa snaží ostatným trom operátorom konkurovať predovšetkým cenou. Trh s mobilnými operátormi prilákal ďalšieho hráča, ktorý by v budúcnosti určite chcel dosiahnuť rozprávkové zisky jeho konkurentov. Ako je však na tom z hľadiska tržieb a ziskov trojica operátorov, ktorí na našom trhu pôsobia už niekoľko rokov? Analytici z portálu Index Podnikateľa pripravili prehľadnú analýzu vývoja týchto ukazovateľov za obdobie troch rokov (2012-2014).

Už v roku 1997 prišiel na slovenský trh Globtel GSM. Zmena loga a názvu na Orange prebehla v roku 2002. Keď si to vypočítame, zistíme, že Orange na Slovensku pôsobí už dlhých 18 rokov. Ako sa mu ale darí v súčasnosti?  Spomedzi troch telekomunikačných operátorov dosiahol Orange v roku 2014 jednoznačne najvyšší zisk vo výške 103 miliónov eur. Oproti roku 2012 však jeho zisk klesol o viac ako 40 miliónov eur, čo predstavuje pokles o takmer 29 %. Klesajúcu tendenciu sme však zaznamenali v prípade všetkých troch operátorov.

Úplne prvým operátorom bol na Slovensku Eurotel, ktorý vznikol v roku 1990.  V súčasnosti pôsobí na našom trhu pod značkou Telekom. Aj v prípade tohto operátora môžeme v sledovanom období 2012 až 2014 pozorovať pokles zisku, pričom ide o pokles vo výške viac ako 22 mil. eur, čo predstavuje takmer 36 %. Výška zisku v roku 2014 predstavovala hodnotu takmer 40 miliónov eur.

Spoločnosť O2, ktorá bola doposiaľ najmladším hráčom na trhu mobilných operátorov (pôsobí od roku 2007) mala v roku 2014 zisk vo výške viac ako 32 miliónov a  zaznamenala najmenší, takmer 2 miliónový pokles, teda v percentuálnom vyjadrení pokles vo výške 5,5 % v porovnaní rokov 2012 a 2014.

oper1

Z hľadiska tržieb môžeme podobnú klesajúcu tendenciu ako pri ziskoch sledovať u spoločností Telekom a Orange. Tržby spoločnosti O2, naopak, oproti roku 2012 vzrástli o viac ako 32 miliónov eur, čo predstavuje približne 17 %-ný nárast. Telekomu klesli tržby o viac ako 108 miliónov eur v sledovanom období a Orangeu o 95 miliónov eur.

V roku 2014 spolu odviedli operátori daň z príjmu vo výške takmer 75 miliónov eur, z toho Telekom viac ako 26 miliónov, Orange 37 miliónov a O2 11 miliónov eur. Najvyšší podiel na tejto sume má teda Orange, pričom jeho výška odvedenej dane z príjmov predstavuje takmer polovicu (49,5 %) celkovej dane z príjmu odvedenej všetkými troma operátormi.  Podiel Telekomu na celkovej dani odvedenej dani operátormi predstavuje viac ako 35 % a podiel spoločnosti O2 je niečo málo cez 15 %.

oper2

Viacerí Slováci príchod nového operátora, ktorý predstavuje ďalšiu možnosť výberu, určite ocenia. Už teraz sa v médiách vyskytujú informácie o tom, že 4ka získala za 2 týždne 25 tisíc klientov. Cenová stratégia, ktorú zvolila, určite presvedčila väčšinu z nich. 4ka má v pláne rozširovať svoje služby i 4G sieť a nám ostáva už len sledovať, ako sa situácia na trhu mobilných operátov vyvinie.

Možno sa Vám bude páčiť

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>