Spolu s letným obdobím rastie aj spotreba piva. Tento nápoj, ktorý počas horúcich letných dní skvele schladí, si s radosťou vychutnáva veľa Slovákov. Slovensko sa môže pýšiť širokým portfóliom pív. Analytici z portálu IndexPodnikateľa pripravili prehľad tržieb a ziskov slovenských výrobcov piva. Zároveň vytvorili rebríček Top 10 výrobcov piva z hľadiska výšky tržieb a zisku v roku 2015. Keďže výrobcov piva na Slovensku nie je tak veľa, analýza bola spracovaná na 29 podnikateľských subjektoch z dostupných údajov za rok 2015.
Najvyššie tržby vo výške 111,68 mil. eur dosiahol podnik Pivovary Topvar, a.s. Tento pivovar má pod sebou široké portfólio značiek, ktorými sú pivá Šariš, Topvar, Smädný Mních, Pilsner Urquell, Kozel, Gambrinus, Birell, Kingswood či Excellent. V tesnom závese za týmto pivovarom sa nachádza Heineken Slovensko, a.s. s výškou tržieb 107,27 mil. eur. Značkami tohto pivovaru sú Heineken, Zlatý Bažant, Corgoň, Kelt, Krušovice, Starobrno, Martiner, Desperados, Strongbow, Maurus, Edelweiss a Březňák. Tieto dva pivovary sú jednoznačnými lídrami na trhu. Tretím v poradí je Pivovar STEIGER, a.s. s výškou tržieb 13,29 mil. eur. Portfólio tohto pivovaru je o niečo menšie, zabezpečuje produkty značky Steiger a ďalej pivá Kachelmann, Sitňan a Hell. Medzi prvým a tretím pivovarom je rozdiel v tržbách približne 100 miliónov eur. V uvedenom grafe sa nachádza rebríček Top 10 výrobcov piva podľa tržieb v roku 2015. Tržby sú uvedené v tisícoch eur.
Ďalej sa analytici IndexuPodnikateľa pozreli aj na TOP firmy z hľadiska zisku po zdanení. Prvé dve miesta zostávajú rovnaké, ako pri tržbách. „Pivovary Topvar, a.s. mal v roku 2015 najvyšší zisk po zdanení spomedzi pivárov, a to vo výške 10,3 mil. eur. Heineken Slovensko dosiahol zisk po zdanení 8,54 mil. eur. Za nimi nasledujú ďalšie pivovary, ktorých zisk po zdanení sa pohybuje hlboko pod úrovňou 1 mil. eur. Komplexnejší pohľad na odvetvie nám poskytuje aj informácia, že iba 12 z 29 analyzovaných pivovarov dosiahlo zisk, väčšina z nich je v strate. Najhoršie je na tom Pivovar Kaltenecker, ktorý eviduje v roku 2015 stratu vo výške viac ako pol milióna eur,“ hovorí Branislav Vaculčiak, zakladateľ portálu IndexPodnikatela.sk.
Z tejto analýzy je zrejmé, že na Slovensku vládnu Pivovary Topvar a Heineken Slovensko. Tržby a zisky týchto dvoch pivovarov sú niekoľkonásobne vyššie, ako tržby a zisky ostatných pivovarov. Na určenie strednej hodnoty analytici využili medián, pretože priemerom by boli tržby a zisky podnikov veľmi skreslené. Medián tržieb pivovarov je 119 953 eur, čo znamená, že 50 % pivovarov má tržby vyššie ako 119 953 eur a 50 % z nich má nižšie tržby. Výsledok hospodárenia po zdanení takmer 59 % podnikov bol záporný, čo znamená, že tieto spoločnosti boli stratové.
Vypracovali: Ing. Simona Šályová, Ing. Branislav Vaculčiak